V zdravom tele zdravý duch

Keď ma s ideou projektu Slovensko v pohybe oboznámil jeho autor Gregor Mareš, hneď sa mi zapáčila. Nekomerčný spôsob ako podnietiť k pohybu a zdravému spôsobu života čo najviac ľudí. Je mi cťou, že môžem aj ja prispieť troškou svojich skúseností a poznatkov.

Mojou parketou v oblasti cieleného pohybu tela, jeho formovania, je štúdium starších systémov telesnej kultúry. Ide najmä o predvojnové a medzivojnové obdobie 20. storočia, kedy vznikly telovýchovné práce ako “Môj systém” (J.P.Muller), “Dynamic Tension” (Charles Atlas), alebo v bývalom Československu veľmi populárny “Systém dynamické rozpínavosti”. Prečo som si zvolil práve toto obdobie? Na starších cvičebných systémoch ma oslovil duch tej doby.Vyjadrovanie autorov, precíznosť ich práce, dobroprajnosť a akoby osobný záujem autorov o každého ich potencionálneho žiaka. V neposlednom rade samotné cviky boli veľmi prospešné a dali sa dosiahnuť prirodzenou metódou pekné výsledky. To sa stalo základom môjho výskumu a experimentovania.

Nakoniec som vyvinul vlastnú metodiku s ktorou som si v krátkom čase zmenil najprv svoju postavu a upevnil zdravie. Inak povedané, vyskúšal som si to sám na sebe. Špecifikum je, že praktizujem “posilňovanie bez činiek”.

Väčšinou používam iba dve stoličky, kúsok malej drevenej guľatiny a uterák. Všetky ostatné cviky sú s váhou a odporom vlastného tela. Mojim postupom síce muž nedosiahne svaly ako pri používaní činiek, ale určite získa lepšiu ohybnosť, znásobí si silu, vykreslí svaly a brucho. Upevní si zdravie a – to je dosť podstatné – ušetrí čas. Áno v dnešnej dobe všetci potrebujeme čas.

Mnohí by aj radi čosi urobili pre svoje zdravie a postavu, ale pri predstave koľko času stratia cestovaním a cvičením vo fitness, rezignujú na akúkoľvek snahu. Iní sa za nejaké to kilo navyše ostýchajú chodiť na verejnosť a keby mohli a vedeli ako, doma by si postupne vykresali svoje telo. Sú aj iné dôvody prečo by veľa ľudí prijalo usmernenie ako cvičiť za dverami svojich príbytkov. Hlavný dôvod je však čas. Môj systém sa drží osvedčených 15 minútoviek. Pár minút ráno a pár minút večer. To je to najmenšie čo môže človek pre svoje zdravie urobiť.

Hoci sa špecializujem na metodiku vhodnú pre mužský organizmus, viem ako efektívne postupovať pri redukcii nadváhy a formovaní postavy aj u žien. V súčastnosti vediem korešpondenčným kurzom ľudí, ktorí mi prejavili dôveru a v ústraní svojho domova postupujú podľa mojich usmernení.

Ohlasy sú viac než dobré. To ma napĺňa radosťou, pretože môžem pomáhať skvalitňovať život iných. Zároveň pripravujem materiál, ktorý bude podopretý práve takýmito reálnymi skúsenosťami reálnych ľudí. Možno sa mi podarí vydať ho knižne.

Keď som premýšľal čím by som prispel do projektu SvP, prvé mi napadlo motto ”MENS SANA IN CORPORE SANO”. V zdravom tele zdravý duch. V tom je odpoveď na otázku prečo sa snažiť o zmenu. Skutočne, estetické hľadisko je až na druhom mieste. Ako sa nám žije ak nemáme energiu? Ak sa nam tažko dýcha, sme ospalí, bez života? Mnoho ľudí trápia bolesti “krížov”, ťažkosti s pohybovým ústrojenstvom … Na vine je často nedostatok pohybu! Cielený pohyb ozdravuje telo, redukuje zabijácky tuk, pomáha spružniť cievnu sústavu a prietok krvi zo životodarnými látkami, zlepšuje trávenie, skvalitňuje dýchanie … potom sa energia znásobuje, stúpa sila, svalstvo pružnie a krásnie … a v očiach človeka sa zrazu zjaví životná iskra. Možno príliš jednoduchá analýza na položenu otázku, ale PRAVDIVÁ odpoveď. Takže každý by MAL PRAVIDELNE CVIČIŤ, alebo sa hýbať v telocvičniach a na lúkach. Najmä ak sme ZATIAĽ organicky zdraví. Potom mi napadli zásady. Ako správne začať a ako postupovať, aby človek žil vyrovnane a neprešiel z jedneho extrému do druhého.

Branislav Šipikal

Ale najlepšie môj postoj ilustruje kópia odpovede jednému pánovi, ktorý sa na mňa obrátil s prosbou o radu v čase, keď sa o mojich osobných výsledkoch dozvedel z novín. Odpovedal som mu najprv všeobecným info. To je ako keď postavíte bežca na čiaru a poviete : tu je ŠTART. Napísal som mu čo mne pomohlo na štarte a ďalej skvalitniť si život.

Citujem niektoré časti :

… pán ………………….., ďakujem Vám za milé slová. Áno, za 14 dní som dosiahol výraznú zmenu, ale netrúfam si reprodukovať ako a to z dôvodu, že zvolenú intenzitu a náročnosť som si zvolil poznajúc presne môj zdravotný a telesný stav. Zvlášť ak ide o kombináciu dýchacích a odporových cvikov.

Som presvedčený, že najoptimálnejšie je zvoliť si cieľ sebapremeny a upevnenia zdravia na dobu 1 až 3 mesiacov. Za ten čas sa dajú dosiahnúť výborné výsledky bez rizika poškodenia telesného ústrojenstva. Veď aj s činkami keď sa to preženie narobí sa viac škody ako úžitku. Ale rád Vám aspoň vo všeobecnej rovine uvediem čo Vám môže pomôct. Určite by bolo dobre najprv zhodnotiť Váš súčasný zdravotný stav preventívnou lekárskou prehliadkou. Ak sa rozhodnete cvičiť, začal by som s osvojením si a praktizovaním správneho dýchania v troch typoch : kľúčnom, hrudnom aj bránicovom. To je veľmi dôležité a časom spoznáte ako to bude pre Vás osožné. Pre akúkoľvek budúcu športovú činnosť stanovte si najprv cieľ pripraviť svaly strečingom a ľahkými gymnastickými cvičeniami.

Dôležité je rozvrhnúť cviky tak, aby ste precvičil komplexne celé telo. Mne veľmi pomáha raňajšia 15 minutovka hneď po prebudení. Pre úbytok telesného tuku v oblasti pása sú veľmi účinné napr. tzv. celé sklapovačky na podložke, kedy naraz dvíhate nohy aj hornú časť tela (výdych pri dotyku špičiek prstov rúk a nôh), ďalej precízne prevedené úklony do strán v stoji rozkročnom striedavo vo všetkých smeroch : vzad, do bokov, v predklone …

Pre silu a vývin hrudníka doporučujem kľuky v rôznych obmenách v kombinácii s izometrickými a dýchacími cvičeniami. Ja najradšej cvičím “sťažené” kľuky, tzn. keď vo vzpore ležmo v dolnej fáze napočítam pomaly do 10 a zdvihnem sa. Toto opakujem 5 – 10 krát. Účinné sú aj kľuky medzi stoličkami. Kľuk vôbec je veľmi komplexný cvik a v podstate vitalizuje celé telo. Ak dnes dokážete urobiť bez väčšej námahy 30 kľukov vo vzpore ležmo (najznámejšie kľuky) Vaša kondícia je dobrá a môžete postupne zvyšovať náročnosť cvikov.

Pri zostavovaní programu nezabudnite na tieto základné svalove partie : 1. chrbát, 2. stehná a lýtka, 3. hrudník, 4. brucho, 5.paže a ramená. Všimli ste si? Na prvom mieste je chrbát. Mnoho cvičeniachtivých ľudí sa sústredí najmä na biceps. To je chyba. Pružná a ohybná chrbtica je kľúčom k dynamickej energii, poškodenie chrbtice má za následok vážne zdravotné problémy.

Ak to zhrniem: sústreďte sa na nácvik správneho dýchania hlavne počas cvičenia, ak ste dlhšie nešportovali niekoľko dní treba svaly postupne pripraviť strečingom a gymnastickými cvikmi, až v tretej fáze pristúpte k cvikom na odbúranie tuku a získanie sily a svalov. Nikdy nezabudnite na správne dýchanie a otužujte si chrbticu. Telo si postupne zvykne, Vaša sila, ohybnosť budú rásť ….

Cvičenie bez správnej životosprávy však neprinesie veľa zmien. Aby ste boli v chudnutí úspešný, musíte venovať pozornosť aj tomu, ČO konzumujete. Ovocie a zelenina sú veľmi dôležité pre obsah zdraviu prospešných látok. Vy však potrebujete aj bielkoviny a iné látky.

Kľúčom k úspechu je zásada : Všetko s mierou. Napríklad priveľa ovocia Vám dodá do tela priveľa cukru. Upravte si jedálniček tak, aby bol pestrý. Mne vyhovuje strava podľa známeho ” raňajkuj ako kráľ, obeduj ako mešťan a …”.

Po 17:30 hod. už zvyčajne nevečeriam. Každý má však iný metabolizmus. Je možné konzumovať aj viac jedál denne, ale v malých porciách a s odstupom cca 3 hodín. Nevečerať tak dve hodiny pred spaním. Základ mám v raňajkách. Často konzumujem v rozumnej miere tvaroh, vločky, kuracie na prírodno, ryžu (nelúpanú), zeleninu (tej si doprajem veľa) a pod. Podľa mojich skúseností môžem potvrdiť, že ak sa človek stravuje pestro a s mierou, netreba žiadne diéty, žiadne počítanie kalórií (ak to nevyžaduje odborná liečba) ba dokonca z času načas telu prospeje ak si dáte na čo máte chuť … Mozog to spracuje, organizmus nestresujete, prosto žijete vyrovnane.

Samozrejme vyhýbam sa vyslovene škodlivým jedlám, ktoré sú presolené, údené, ale i presladené. To súvisí aj s pitným režimom. Piť sa má najmä čistá, trochu odstáta voda a nie sladené nápoje, ktoré odoberajú telu dôležité látky a spôsobujú dlhodobou konzumáciou zdravotné problémy.

A k tomu všetkému pozitívny postoj k ľuďom, k sebe a životu …

Nech sa Vám vo všetkom dobre darí.

Čiže moje resumé znie :

  1. Bez pravidelného pohybu nemôžete žiť plnohodnotným životom. Cvičenie v rozumnej miere je najlepšia a najlacnejšia prevencia a spôsob ako si upevniť zdravie.
  2. Cvičte, cvičte, cvičte .-)
  3. Najlepší spôsob stravovania je STRIEDMO, PESTRO, VYVÁŽENE.

MENS SANA IN CORPORE SANO: :-)

Zdravý životný štýl

Váš komentár

O projekte

Nekomerčný - čistý spôsob, ako zmobilizovať všetkých Slovákov k pohybu ale nie hocijakému - pravidelnému - iba vtedy to má efekt.

Myšlienka je úplne jednoduchá - ľudia, ktorí sa pravidelne hýbu bývajú zriedkavejšie chorí a častejšie spokojní :-) Toť vsjo - nič viac - nič menej.

Zapojte sa aj Vy

Pripojte sa teda, Vy "ambasádori" športu a pridajte do zoznamu športovisko, športový klub alebo iba miesto, kde sa záujemci o pohyb môžu s vami rozhýbať

 




sledujte nás aj na FACEBOOKu

Kto?

V prvom rade chceme zmobilizovať všetkých cvičiteľov, trénerov, nadšencov športu - či už organizovaných alebo neorganizovaných - či už to robíte ako svoj koníček alebo ako svoju prácu.

Potrebujeme úplne všetkých!
Bez Vás "ambasádorov" pohybu to jednoducho nejde !!!